Markant omsetningsvekst på norske kjøpesentre

Uncategorized
December 15, 2020

Kraftig omsetningsvekst for kjøpesentre i tredje kvartal 2020

Norgesferie, storhandel og stengte grenser har ført til kraftig vekst i omsetning for landets kjøpesentre. Bare i juli hadde omsetningen på norske kjøpesentre en økning på svimlende 2, 9 milliarder kroner fra 2019, ifølge kjøpesenterindeksen utarbeidet av Kvarud Analyse. Dette tilsvarer en 20,3 prosent økning fra fjoråret. Samlet omsetningsvekst for tredje kvartal i 2020 var på hele 12 prosent. Sammenliknet med tidligere år, er dette det høyeste resultatet siden finanskrisen i 2008.

Spesielt har sentrene i Østfold opplevd en betydelig økning de første 9 mnd. av 2020, hvilket trolig er knyttet til stopp i grensehandel og taxfree. Varekonsum og storhandel har preget handlemønsteret vårt i løpet av året. Utenlandsferier har blitt avlyst og de fleste har feriert annerledes innenlands. Eksempler på dette er økningen på 25,6 prosent for AMFI Borg i Sarpsborg.

Det er ikke bare i Østfold man har opplevd en kraftig vekst. Oceans’ største kjøpesentre på Alna og Jærhagen så en markant økning på 19,8 og 18, 3 prosent.

Landets 60 største kjøpesentre har opplevd en vekst i handel av forbrukervarer som; mat, drikke, helsekost, kosmetikk, og varer til hus og hjem. Ikke overraskende hadde Vinmonopolet en økning på 100 prosent de første 6 mnd. av 2020. Behovet for hjemmekontorløsninger ga vekst for aktører som Elkjøp og Staples allerede i slutten av mars, og etter hvert skapte oppussingsboomen vekst for Jula, Skeidar og Jysk. Flere aktører tror økningen også skyldes at forbrukere oppsøker butikker med god plass, da det føles tryggere å handle der og er lettere å holde god avstand til andre. Lengre åpningstider på sentre har nok også vært gunstig så forbrukere for eksempel kan handle senere på kvelden for å unngå folkemasser.

Oslo sentrum har hatt et tøft år

Bysentre i Oslo har opplevd en drastisk nedgang i omsetningstall det siste året. Dette kan knyttes til oppfordring fra myndighetene til hjemmekontor og til ikke å benytte kollektivtransport. Nedstengning av restauranter og kulturtilbud, avlyste konferanser i sentrum og færre turister har også bidratt til nedgangen i Oslo by. Aker Brygge hadde en nedgang på hele 22,6 prosent i sommer.

Fjerde kvartal 2020

Mye tyder på at omsetningstallene for siste kvartal av 2020 vil fortsette å øke. I følge Virke er prognosen en økning på ca 11-12 prosent i kategorien Mat&Drikke i desember. Vi har nå gått inn i en ny bølge der restauranter og kulturtilbud igjen har blitt fryst. Dette i kombinasjon med julehandel og færre mennesker som er på kontorer i sentrum tyder på at kjøpesentre vil være preferert arena for storhandel.

 

Les mer om vår riksdekkende kjøpesenterserie her