3. plass - Commercial

ANTI med ‘The Sloth V2’ for Coop Prix

Coop Prixs er en dagligvarebutikk som har som mål å være det raskeste og enkleste alternativet for daglighandel i Norge. Tidligere i år ble samfunnet introdusert til den nye maskoten – Dovendyret. Dovendyret er kjent for å være det tregeste dyret i verden og det er derfor han trenger å handle raskt og enkelt.

Ideen går ut på å lage et gult rom inne i DeepScreen. Her vil det være et skilt som peker mot Coop Prix med nøyaktig minuttelling for at folk skal komme seg dit rast og enkelt. Videre på bakken skal det være en berøringsskjerm under DeepScreen slik at man skaper en interaktiv opplevelse, her kan forbrukerne velge hva dovendyret skal gjøre inne i rommet. Man kan få dovendyret til å gjøre alt fra en slangedans, blunke til kameraet eller gli i en handlekurv. Når forbrukeren har valgt hva slags bevegelse dovendyret skal gjøre, skjer dette på skjermen. I tillegg skal det integreres ett Snapchat-filter der du kan peke telefonen mot skjermen, og når du gjør dette så hopper dovendyret ut og løper mot prix.

Kommentar fra juryen: «God integrasjon av gjenkjennelig budskap og fin bruk av tech – en velutviklet ide»

2. plass - Commercial

Pol med ‘The Claw Machine’ for Oda

Det Oda vil oppnå er egentlig veldig enkelt: De vil plukke varer, legge de i en pappeske og levere de hjem til deg.  Med dette målet ble ideen til Oda å skape en stor klype som plukker varer rett foran deg ved bruk av Deep Screen teknologien, videre så blir varen som er hentet opp med klypen lagt i en pappeske som vises på Eurosize skjermene. Her kombinerer man med andre ord to skjermer for å vise effektiviteten ved å bestille Oda rett hjem til deg.

Kommentar fra Juryen: «Ideen er relevant i forhold til Oda sitt budskap, klomaskinen demonstrer hvordan varene plukkes og gjør opplevelsen morsom for forbrukerne. Ideen kunne vært videreutviklet ved å legge til et element hvor forbrukeren velger hva slags vare som skal i boksen, men det er veldig fin bruk av teknologi for å få frem budskapet»

1. plass - Commercial

We Are Live med ‘Kunstige Grønnsaker’ for Änglamark

Målet med kampanjen er å få folk til å velge økologisk uten å virke avstøtende. Her løser WAL dette ved å sette farge på sprøytemidlene. Noe av utfordringen til at folk ikke velger økologisk er at man ikke ser all giften man putter i seg. Dermed handler ideen i seg selv om å lage ett lakkeringsstudio inne i Kuben på Oslo Bussterminal ved bruk av DeepScreen. I midten er det en grønnsak som blir sprayet fra forskjellige vinkler i klare, spreke farger. Videre drypper det av grønnsaken og det oppleves som om malingen kommer i mot de forbipasserende.

«Det var et veldig godt håndverk som vi tror kan ha stort potensiale i mange konkurranser, men også selvfølgelig løfte økologiske matvarer fremover. (…) de utnytter de digitale løsningene på en veldig god sterk visuell måte som jeg tror vil fungere veldig godt, samtidig som det også berører noe som folk er interessert i, kan engasjere seg i og snakke om» – Therese Becke

3. plass - Non-profit

Merkle med ‘Barn skal ikke jobbe, barn skal leke’ for Right to Play

Idéen bygger på budskapet «Barn skal ikke jobbe – barn skal leke» og tar i bruk DeepScreen til Ocean. Her skaper man en 3D-visuell med barn som tilsynelatende jobber med å bygge selve skjermen. De klatrer i stiger, murer, hamrer og bærer tunge ting. Pga. 3D-effekten, kan man leke med at barna blant annet henger på kanten av skiltet og hamrer på hjørnene.

Personer som ser skjermen kan åpne Snapchat og skanne skjermen. Dette vil aktivere en AR-linse som endrer hvordan DeepScreen ser ut på mobilskjermen. Gjennom skjermen leker barna, ler og smiler, og teksten har endret seg til «Barn skal leke.» Det vil være mulig å klikke seg inn fra linsen til nettsiden for å donere.

Jury kommentar: «Fin og kreativ løsning og kort vei til action (donasjon»)

2. plass - Non-profit

Anorak / NoA med ‘The Power of YOU’ for Amnesty International

Oppunder taket henger en dunkel og primitiv fengselscelle. I cellen sitter en ung jente med søramerikansk utseende. Langsmed celleveggen går det en avsats. En shabby vakt sitter dels røykende og vipper på en stol, dels patruljerer langs avsatsen rundt cella før han kommer tilbake igjen. Når han ikke ser, stikker hun ut et stykke papp med påskriften «Text (your name) to 2115».

Handlingen, som naturligvis egentlig en film som går i loop, endrer seg ikke før noen – f.eks. en som heter Jonas – følger jentas oppfordring og sender en SMS. Neste gang vakten da er ute av syne, ser man en luke i celletaket gå opp, og hjelpende hender trekker jenta opp og ut i frihet.

Jury kommentar: «Treffende budskap og treffende løsning med fin bruk av tekniske muligheter – liker spesielt løsningen med skreddersydd takk til personen som donerer»

1 plass - Non-profit

Hyper med «En handling kan endre en hel handling» for VO-linjen

På vegne av den nasjonale Vold- og overgrepslinjen (VO-linjen) ønsket Hyper å utfordre Ocean’s digitale formater på et av landets travleste knutepunkt. De spurte seg selv: Klarer vi å få vanlige folk midt i rushet til å stoppe opp for å forhindre partnervold – og partnerdrap?

Ideen beskrives slik: I den digitale kuben på bussterminalen skapte vi en leilighet i 3D der vi viser et par midt i en voldsom krangel som eskalerer til vold. Direkte under kuben monterer vi en lyddusj som spiller av det voldsomme lydbildet til krangelen. Vi bruker de tilstøtende skjermene til å informere om at naboer og forbipasserende som er villige til å varsle, kan for mange ofre være eneste sjanse til å for å få hjelp. Partnervold som ikke stoppes, der ingen sier fra, kan eskalere til partnerdrap. Midt på gulvet setter vi opp en tydelig knapp der hvem som helst av de forbipasserende kan trykke på for å «varsle» VO-linjen om volden. Når knappen trykkes avbrytes krangelen. I kuben takker vi den som tok seg tid til å «varsle» og informerer om at den nasjonale vold- og overgrepslinjen kan kontaktes via telefon 116 006 eller via chat på volinjen.no.

Jury kommentar: «Det jo veldig, veldig tydelig at det VO-linjen ønsket å få til er noe av det viktigste vi har av oppgaver i samfunnet: Det å gjøre det sosialt akseptabelt å si ifra, og tørre å si i fra når man ser ting som ikke burde foregå. Måten de har foreslått å ta dette ut på var noe som inspirerte oss fra første sekund og som vi umiddelbart tenkte at kan bli større enn bare en aktivitet, dette kan virkelig bidra til endring. Og det er ikke tvil om at dette er et problem som har blitt større som følge av Covid og mer isolasjon hjemme, og har kanskje aldri vært mer dagsaktuelt og relevant enn det det er i dag. Så det var et utrolig spennende case og en måte å løse den på som vi har klokketro på»  – Ricardo Culilenheim

Prizes and categories

Entries will be judged by the jury in the two categories; Commercial and Non-profit. The prize sum is fully usable on our Ocean Retail or Ocean Terminal network – including Deep Screen to make your idea come to life.

Commercial
1st Prize:  2 000 000 NOK

Non-profit
1st Prize:   2 000 000 NOK     

The screens we are encouraging you to play with are within the following portfolios
Ocean Retail
Ocean Terminal 

Terms and conditions apply

The judges

The jury consists of a mixture of well-known faces with different backgrounds in creative, digital, innovation or media. A composition to represent the whole spectrum. All entries that meet the selection criteria were presented to the judges. The winners will be announced through all Ocean Outdoor Norway’s media channels as well as selected online magazines.

Herman Mueller Stormyr – Byråleder, We Are Live
Alexander Gjærsøe – Kreativ leder, Ring 2
Maria Aas-Eng – CEO, Lava Oslo
Therese Becke – Daglig leder, POL
Ricardo Cuilenheim – Strategidirektør, RED dentsu X
Einar Karlsen – Business Director, Publicis

Terms and conditions

  • The idea must be new and non-existing.
  • The idea may not yet be running on another media platform.
  • We are open to all creative ideas, expressions and messages.
  • Is the message effectively conveyed on the DOOH screens?
  • Are DOOH’s unique features well used?
  • Is the idea relevant to the brand / business goals?
  • There must be approval from the brand / customer to participate in the competition.
  • The ideas must follow the rules of the Norwegian advertising code.
  • Our usual point lengths are 5 an 10 seconds, but it is also possible to dominate the entire 60 second loop. Note that the total media value to be used is based on a frequency of around 1/10 SoV.
  • Full motion content is possible.
  • See our pricelist for available DOOH inventory and products.

Full Terms & Conditions

This year, for the first time ever Ocean launched THE DIGITAL CREATIVE COMPETITION NORDICS. This is a creative competition which puts digital screens in the heart of creativity to optimise your brand message and interact with your audience. We encouraged clients, advertising agencies, media agencies, design studios and all other creative souls out there to challenge the limits within digital out of home and advocate for innovation!

The challenge was simple: If you could do whatever you wanted with digital screens to create engagement and buzz for a client – What would you do?

Winners from the Ocean DCC have gone on to win big across the world.

Below are some of the previous winners that went on to win at the Cannes Lions!

Women’s Aid, “Look at Me”

Cannes Lion Gold (Outdoor)
and Silver (Cyber) Awards, 2015

Les mer

Born Free, “#TankFree”

Cannes Lion Silver
(Outdoor) Awards, 2018

Les mer

Ancestry, “Piccadilly Lights”

Cannes Lion Silver
(Outdoor) Awards, 2021

Les mer 

More information

If you have any questions or need more information? Contact us and we will be happy to help you! It is possible to plan a brainstorm or a meeting to explore the possibilities with our team members.

Reach out at: dccnordics@oceanoutdoor.no