Nyhetsbrevet denne uken gi innsikt i status fra Ocean, omsetningsvekst på kjøpesenter, unik dekning med Ocean Malls, kampanje fra RFSU og dobling i bussavganger på Oslo Bussterminal.

Abonner gjerne på nyhetsbrevet ved å skrive inn mailadressen din i feltet nederst, så har du nyhetsbrevet rett i innboksen din til morgenkaffen hver fredag!

Omsetningsvekst på kjøpesenter

I 2021 etablerte vi en helt ny del av vår digitale portefølje, nemlig Ocean Malls. Denne består av 124 digitale skjermer rettet mot handlende, fordelt på 38 populære kjøpesenter.

Til tross for pandemi ser det ut til at kjøpesentrene gjør det godt, og administrerende direktør i Scala Eiendom Hans Jørgen Mørland har meldt om kraftig omsetningsvekst på sine kjøpesentre i 2021 på hele 7% sammenlignet med 2020.

“Etter at veksten i det første pandemiåret  var drevet av dagligvarer og hus og hjem kategorien, så var handelskronene jevnere fordelt i 2021. Kategorier som klær og sko og spesialbutikker vokste med henholdsvis 8 % og 11 % i Scalas sentre i fjor.” – Hans Jørgen Mørland, Administrerende direktør i Scala Eiendom

Unik dekning med Ocean Malls

Visste du at Ocean Malls inneholder kjøpesentre i hele 28 kommuner som kun kan dekkes ved å benytte Ocean Outdoor sitt nettverk?

Ikke alle kunder kan nås ved å annonsere i storbyene, og en bred dekning utendørs krever derfor et tilsvarende bredt nettverk. Denne tankegangen har vært en del av kjernen bak etableringen av kjøpesenterserien.

Inventory Manager i Ocean Per Einar Engvik kan fortelle at med Ocean Malls når man 600 000 unike personer i aldersgruppen 15+ i løpet av en uke med frekvens på 2,3, der 500 000 av disse er fra kommuner hvor kun vi har dekning. 83% av nettverket retter seg derfor spesifikt mot regioner som ellers ikke er dekket av andre utendørsaktører.

“Våre konkurrenter har plassert nær 60% av reklameflatene sine i de 4 storby-regionene hvor ca 40% av Norges befolkning bor. Vi i Ocean har i etableringsfasen hensyntatt dette og lagt stor vekt på å nå nye kundegrupper med bruk av DOOH. Eksempelvis på Alti Førde– senteret er det største mellom Bergen og Ålesund og har 50 000 kunder som kan nå senteret innen en time.” – Per Einar Engvik, Inventory Manager

Totalt har Ocean Malls over 70% av reklameflatene i tilsvarende situasjon som Alti Førde; regionale handelssenter som i sine primær- og sekundærmarkeder dekker utover kommunegrensene. Vi hjelper deg gjerne med å øke dekningen på din neste kampanje.

Ny utendørsundersøkelse

De tre største utendørsaktørene i Norge, JCDecaux, Clear Channel og Ocean Outdoor ønsker å styrke målingen av utendørsannonsering og går sammen om en stor ny medieundersøkelse.

Målet er få et verktøy som er brukervennlig og tilpasset dagens mediekjøpere med hensyn til kvalitet, fleksibilitet, presisjon og detaljrikdom. Det innebærer at f.eks. de digitale reklameflatene skal kunne leveres med langt bedre detaljnivå, både geografisk og demografisk. Sluttproduktet vil ytterligere styrke utendørs i kampen mot andre mediekanaler i årene som kommer.

Kontrakten om undersøkelsen ligger nå ute på anbud. Les mer om samarbeidet i denne artikkelen i Kampanje.

Ukens kampanje

Denne ukens kampanje kommer fra RFSU, som oppfordrer til å benytte tiden man har til overs godt. Annonsen er å se på over 200 skjermer over hele landet, på Oslo Bussterminal, kjøpesentre og parkeringshus. Med et kortfattet og cheeky budskap er dette et ypperlig eksempel på at mye kan bli sagt med et bilde og få ord.

”Samarbeidet har fungert superbra. Ocean er proaktive, positive og løsningsorienterte. Hadde det ikke vært for det ville det vært vanskelig for oss å legge OOH som en del av mediamixen i RFSU!» – Pål Hansen, Brand Manager Norway & Denmark

Dobling i antall bussavganger

Buss er et fleksibelt tilbud som når ut til mange steder i landet der det ikke finnes annen kollektivtransport. Dette understrekes som en av de viktigste grunnene som har vært med å bidra til den kraftige økninger i antall avganger på Oslo Bussterminal.

“Det er tydelig at hovedstadsturisten, så vel som østlendingen med utferdstrang, har gjenoppdaget komforten ved bussreise.” – Jafar Altememy, administrerende direktør i Viken kollektivterminaler FKF

I perioden 17. desember 2021 til 2. januar 2022 var det hele 2.508 ekspressbussanløp, mot 1.326 i samme periode i 2020. Det er ingen tvil om at bussen er en stadig mer populær reisemetode, noe som er gode nyheter for annonsørene på Oslo Bussterminal. Mer om dette kan du lese her.