Vi lærte mye av koronaåret 2021

For noen måneder siden var det nok ikke mange som spådde at vi skulle starte 2022 med munnbind, hjemmekontor og skjenkestopp. Dessverre er det likevel slik, men denne gangen har vi den store fordelen av å ha vært gjennom akkurat dette tidligere!

Vi har derfor samlet sammen noen nøkkelpunkter vi tok med oss fra 2021:

1. Biltrafikken rullet videre

Tross restriksjoner holdt biltrafikken seg nært normalnivå i 2021. En av grunnene er at mange valgte å ta bilen i stedet for å reise med kollektivtransport, noe som gjorde våre Roadside-flater ekstra attraktive. Gjennom året utvidet vi porteføljen mot bilister ytterligere, med lanseringen av 62 digitale full-motion skjermer i City Digital Impact. Det har allerede kommet mange bookinger på Roadside-flatene for 2022, så her er det lurt å være raskt ute!

Et godt eksempel på kampanje langs vei fra året som var, er BMW med den nye iX. Denne var å se både på Billboards, Backlite, Impact Banners og City Digital Impact.

2. Dagligvarehandelen økte

Dagligvarebutikker opplevde en utrolig oppsving i 2020, med en omsetningsvekst på hele 17,4% fra normalåret 2019. Vi venter spent på oppdaterte tall for 2021, da det er forventet en ytterligere økning. Gjennom annonsering på handlevogner og digitale flater på kjøpesentre nådde annonsørene kunden i nærheten av kjøpsøyeblikket i året som var. Visste du at en av de viktigste grunnene til at nordmenn besøker kjøpesentre er for å dra på matbutikken? (Deloitte, 2019)

En av annonsørene som er klar over dette, er Freia. På kjøpesentrene fristet de med sjokolade og julestemning gjennom hele desember.

3. Det var mindre inngripende koronatiltak i distriktene

68% av nordmenn bor utenfor de 4 største byene, og annonsører gjør lurt i å også legge trykket her. Ocean har både digitale og analoge flater i en rekke mindre byer over hele Norge. Ta gjerne en titt her for å se total dekning.

Finnes det ingen OOH flater der du ønsker å annonsere? Det fikser vi! I forbindelse med lanseringen av Netflix sin serie Post Mortem satte vi opp seks midlertidige utendørsflater i Skarnes.

4. Du er sikret de kontaktene du betaler for

For oss er det viktig at du når de kontaktene du betaler for, og dersom trafikken går ned i området du ønsker å annonsere, justerer vi tilbudene deretter. I følge denne studien er det store fordeler ved OOH annonsering når det er restriksjoner. Dette forklares blant annet av av smartere, mer tilspissede kampanjer og et miljø med mindre konkurranse.

Et eksempel på en smart kampanje er Maja sin bruk av en enkelt Impact Banner i Møllergata i Oslo. Banneret er plassert over utestedet The Villa,  som åpnet igjen i oktober etter nesten 2 år. Maja ønsket gjestene velkomne på vei inn med budskapet “It’s time to get lucky”. Ved hjelp av litt hemmelig blekk og UV-lys endret budskapet seg etter at mørket falt på, og målgruppen fikk dermed en viktig påminnelse på vei ut av klubben.

5. DOOH åpner opp for fleksibel annonsering

Nye tiltak og restriksjoner kan komme uten varsel, noe som kan har store innvirkninger for en planlagt kampanje. Gjennom digital OOH blir det stadig enklere å være fleksibel i annonseringen, da budskap og materiell kan endres på et øyeblikk og tilpasses ønskede dager eller tider på døgnet.

RFSU satt ikke på gjerdet da Norge åpnet opp igjen 25. september, etter 562 dager med nasjonale tiltak. På kjøpesentre og Oslo Bussterminal ba de oss fortsette å holde avstand, men denne gangen var det noe helt annet enn meteren som gjaldt.

6. Kreativitet skaper engasjement 

God kommunikasjon vinner alltid frem, og ekstra effektiv er den når den sprer seg på tvers av kanaler. Vi har sett annonsører omfavne OOH som et medie for å utfolde seg kreativt, og å skape engasjement blant målgruppen i 2021.

Coldplay var den første annonsøren som benyttet seg av DeepScreen, som ble lansert i Norge for første gang i 2021. Kampanjen fanget ikke bare oppmerksomheten til besøkende på Oslo Bussterminal, men ble også raskt en hit i sosiale medier.

Vi gleder oss til å se hva dere finner på i år. Dersom du har spørsmål om dekning eller hvordan du skal nå dine kunder utendørs i 2022, ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne!