Juryen for årets Digital Creative Competition er klar, og i den forbindelse har vi tatt en prat med juryleder Therese Becke, daglig leder i POL. 

 

Hei Therese! Du går inn i rollen som juryleder i årets Digital Creative Competition. Hva tenker du om det?

Jeg gleder meg! Jeg satt i juryen i fjor også, og det er inspirerende å se de ulike bidragene som kommer inn, og å ha gode diskusjoner med de andre jurymedlemmene om hva vi mener er god og sterk kommunikasjon tilpasset kanalen.

 

Å være jurymedlem i DCC er jo litt unikt andre konkurranser med tanke på at man kommer inn allerede på idénivå. Hvordan er det å bedømme en idé så tidlig i en kreativ prosess?

Ettersom vi skal bedømme på idènivå stiller det krav til at juryen ser på det nettopp som dèt, og at vi alle klarer å se mulighetene og potensialet i uttakene. Det er alltid vanskelig å predikere effekt, men vi leter etter kraften til å skape oppmerksomhet og engasjement, kombinert med en smart og effektfull måte å formidle et budskap på.

 

Du tok også del i juryen i fjorårets DCC. Kan du lette litt på sløret og fortelle oss om noen av refleksjonene og diskusjonene som ble holdt av juryen den gang?

Det var et stort spenn i innsendelsene som kom inn i fjor, både i kompleksitet, idè, og uttak. Vi ble nokså raskt enige om en shortlist, men det var diskusjoner om de øverste plasseringene, slik det alltid vil være når oppgavene de skal løse er ulike, og når noen konsepter kjennes umiddelbare, mens andre behøver litt mer forklaring for å kunne se for seg løsningen.

 

Hvilke tanker gjør du deg om teknologi sin rolle og fremtid innen utendørsmediet?

Teknologi byr på spennende løsninger, både til å kjøpe på nye måter, men fremfor alt ved å skape nye muligheter til å utnytte flatene med sterke kreative uttak. Dette ser vi frem til å utforske mer fremover.

 

Og helt til slutt. Vi er åpne for bidrag, og forventer å få inn mange idéer frem mot innleveringsfristen 7 oktober. Hva håper du å se i år?

Først og fremst håper vi å se mange innsendelser på tvers av ulike kategorier og oppgaver, aktører og byråer. Så håper vi selvsagt å se mange gode ideer, der oppgavene som skal løses er tatt ut på en smart måte som både skaper oppmerksomhet og engasjement, og som klarer å kommunisere budskapet effektivt – tatt ut på kanalens premisser.

 

Juryen i sin helhet består av: 

Juryleder Therese Becke – Administrerende direktør, POL

Ricardo Cuilenheim – Strategidirektør, RED dentsu X

Maria Aas-Eng – CEO, Lava Oslo

Jannicke Josefsson-Ruud – Leder Konsept, Maverix

Einar Karlsen – Business Development Director, Publicis Media

Alexander Gjersøe – Kreativ Leder, Ring2

Christian Bernt – Rådgiver og Partner, WAL

Elisabeth Thune – Markedssjef, Oslo Bussterminal